ENZO KNOl

Enzo Knol (22 jaar) , de bekende vlogger van het kanaal “EnzoKnol” is inmiddels uitgegroeid tot een bekende Nederlander. Met inmiddels al bijna 1 miljoen abonnees bezit hij het grootste Nederlandstalige YouTube-account van Nederland. Enzo knijpt zichzelf wel eens in de arm. Want zo gelukkig als hij nu is, zo ongelukkig was hij in zijn jeugd.

Hoewel Enzo Knol (geboren in Rolde op 8 juni 1993) altijd vrolijk overkomt heeft hij een moeilijke jeugd achter de rug. In zijn tienerjaren is hij meerdere keren weggelopen van huis. Dan pakte hij zijn fietsje en fietste zo hard hij kon weg van huis. Maar waarheen? Elke keer werd hij weer gevonden.

De jonge Drent barstte in tranen uit als hij werd teruggebracht naar dat leven waar hij niet aan kon ontsnappen. Terug weer naar die verschrikkelijke stiefvader en naar school waar ze hem pestte met zijn achternaam: Knol. En naar zijn vader hoefde hij al helemaal niet heen. Die wilde hem niet zien.

Enzo voelde zich eenzaam. “Ik wilde niet meer op deze planeet zijn.” Toen was er nog niemand die “Knolpower” tegen hem riep. Wat moest er toch met deze jongen worden? Een paar jaar later  ging het niet veel beter.

Enzo Knol had zijn school niet afgemaakt en zat werkloos thuis. Alcohol, roken en gamen. Daar bestond zijn leven uit. Totdat de toen in Assen wonende jongen gezondheidsproblemen kreeg. Hij stopte met zijn slechte gewoontes en begon te fitnessen. Maar daarmee had hij nog geen werk.

“Enzo, waarom begin je geen Youtube-kanaal?” vroeg zijn broer Milan Knol. Die was al 3 jaar succesvol bezig met YouTube en kon daar goed geld mee verdienen. Eerst haalde Enzo verveeld zijn schouders op. Geen zin.

Maar Milan drong aan. En met behulp van zijn broer kwam zijn eerste video online op 9 juni 2013, een dag na zijn verjaardag. Die eerste video is inmiddels meer dan een miljoen keer bekeken. Twee jaar later is Enzo Knol de meest succesvolste Nederlandstalige YouTuber met meer dan 1 miljoen views per dag.

Hoogtepunt: Enzo mag de Koningsdag 2015 in Assen openen. Duizenden fans roepen Knolpower! Er was echter 1 persoon die niet juichte. Een man van middelbare leeftijd en eigenaar van een eetcafé. Toevallig zit zijn zaak aan hetzelfde plein waar ook Enzo met luid gejuich wordt binnengehaald. Die man is zijn vader.

Dagelijks filmt Enzo zijn leven en verwerkt dit tot een leuke video. Dit wordt ook wel vloggen genoemd. Elke dag verschijnt er dus een nieuwe vlog op zijn YouTube kanaal EnzoKnol.

Op dit moment loopt hij ongeveer 2 tot 3 dagen achter. Dit betekent dat de vlog die vandaag online komt al 2-3 dagen eerder is gefilmd. Dit om te voorkomen dat als er iets mis zou gaan dit niet betekent dat er geen video online komt.

De video’s van Enzo Knol verschijnen elke dag stipt om 16:00 en daarnaast maakt hij ook elke dag een Minecraft video die om 19:00 online komt. Dit betekent dat de populaire YouTuber druk bezig is om elke dag deze 2 video’s te realiseren. Hij doet dit namelijk nog altijd helemaal alleen van het filmen tot bewerken van al zijn video’s.

Hij staat ’s ochtends op met zijn camera in de hand en gaat er ’s avonds net zo goed weer mee in bed liggen als hij weer gaat slapen. Dit doet hij nog altijd met veel liefde voor zijn kanaal wat resulteert in enorm leuke video’s. De in Rolde geboren vrolijke vlogger tovert dan ook nog altijd snel een glimlach op de gezichten van talloze fans.



Inmiddels heeft Enzo Knol al bijna 1 miljoen abonnees, zowel uit Nederland als België, op zijn kanaal en krijgt hij dagelijks ruim 1 miljoen views en 20 duizend blauwe duimpjes omhoog op zijn video’s. In totaal heeft hij al meer dan 500 miljoen weergaven.

Daarmee is de blonde jongeman de grootste Nederlandstalige YouTuber. Door de enorme populariteit is hij al een aantal keer aan bod gekomen in verschillende programma’s zowel optelevisie als op de radio. Iedereen wil natuurlijk weten wie die jongeman is, hoe oud hij is (22 jaar) en waarom hij zo veel succes heeft.

Op de vraag waarom hij zo succesvol is geeft hij zelf altijd snel en duidelijk antwoord; humor is voor hem het belangrijkste in zijn leven en dit wil hij dan ook graag delen met de rest van de wereld.

Tevens heeft Enzo Knol op 18 april 2015, 2 VEED awards gewonnen; de beste gamer én beste vlogger op YouTube! Deze awards zijn bepaald door de stemmen van fans & kijkers.

De verkoop van verschillende merchandise geeft fans de kans hen idool te promoten. Deknolpower crewneck is dan momenteel ook echt een hebbedingetje onder de vele tieners in Nederland. Enorm veel fans hebben de trui onderhand al aangeschaft en ze gaan nog altijd als zoete broodjes over de toonbank.

Inmiddels zijn er al duizenden verkocht. Maar ook de knolpower pet is er sindsdien aan toegevoegd! Fans hebben hier onwijs lang op gewacht en de vraag erna is dus ook echt enorm. Zie voor een actueel overzicht de pagina Knolpower kleding.

Tevens is er in november 2015 een heus Knolpower boek uitgebracht. Opmerkelijk: het is alleen via zijn webshop te koop en nergens anders. Dat was de uitdrukkelijke voorwaarde voor Enzo om met de huidige uitgever in zee te gaan.

 

Dat boek had al eerder op de markt kunnen komen maar de vorige uitgever wilde het via de boekhandel verkopen. Daarop is de deal toen afgeketst. De uitgever vermoed dat Enzo dat doet om meer geld aan het boek te verdienen. Toch is de vlogger de enige YouTuber die geen verzendkosten in rekening brengt bij zijn fans, wat je ook besteld in zijn webshop. Bij andere YouTubers kunnen de verzendkosten oplopen tot wel 6 euro!

Milan Knol is de oudere broer van Enzo Knol en hij had al ervaring met eigen kleding uitbrengen voor zijn YouTube kanaal “DitIsMilan“. Hij heeft namelijk de succesvolle man met schnor crewneck ontworpen.

Door het uitwisselen van de truien tussen de broers zorgen ze voor extra promotie voor elkaar. Enzo Knol is daarom vaker te zien in een man met schnor crewneck en zijn broer Milan in een knolpower crewneck.

Die vraag wordt door veel media aan hem stelt. Quotenet berekende het op ruim 3 ton op jaarbasis. Enzo ontkent dat. “Zeg maar waar ik dat kan ophalen,” vertelt hij Peter van der Vorst als die hem voor zijn tv-programma interviewt.  Wat verdient hij dan wel? Van YouTube krijgen ze geld per 1000 views en afhankelijk hoe waardevol die advertenties zijn. Van de videodienst mogen ze niet vertellen wat ze verdienen.

Een paar YouTubers (niet Enzo) hebben in interviews wel een idee gegeven wat ze maandelijks verdienen met hun kanaal. Mijn schatting is dat de blonde jongeman tussen de 5.000 euro en 8.000 euro per maand beurt.

Af en toe geeft Enzo Knol bestanden weg om het populaire spel Minecraft als het ware “te pimpen”. Zo kun je bijvoorbeeld de knolpower texture pack downloaden om verschillende texturen, objecten en menu’s te veranderen in de knolpower-stijl. Maar daarnaast heb je ook deEnzo Knol survival map die ervoor zorgt dat je op dezelfde wereld als Enzo Knol kan spelen in zijn video’s.

Dit is natuurlijk erg tof voor de fans van Enzo die ook Minecraft spelen. Deze fans hebben dan ook een invloed op deze bestanden doordat zij kunnen aangeven wat zij bijvoorbeeld willen zien in de knolpower texture pack. Dit kan door op de poll te stemmen via de officiële website van Enzo Knol

Het communiceren met kijkers is voor Enzo Knol een erg belangrijk punt. Dit laat hij dan ook graag merken via zijn Twitter of Instagram account waarop hij dagelijks reageert op veel van z’n trouwe fans. Ook upload hij vrijwel dagelijks filmpjes naar Snapchat. Zijn Snapchatnaam is enzoknol.

Vele fans volgen Enzo Knol namelijk dagelijks op de voet via zijn social media accounts waarop hij zeer actief is. Daarnaast plaatst hij ook vaak reactie’s onder zijn eigen video’s of reageert hij op vragen op zijn YouTube kanaal.

Door deze interactie met zijn kijkers in stand te houden maakt hij een hoop fans tevreden. Dit is natuurlijk erg bepalend voor zijn succes. De verbintenis met zijn kijkers is misschien daarom ook wel de grootste oorzaak van zijn enorme succes op het video platform YouTube.


Dee van der Zeeuw is de vriendin van Enzo Knol en onderhand een vast onderdeel geworden van zijn vlogs. Ze hebben sinds september 2013 verkering. Dee heeft haar vriend via Twitter leren kennen. Ze volgde zijn broer, de bekende YouTuber Milan Knol, die zijn volgers op een dag wees op zijn 2 jaar jongere broertje.

Toen Enzo een foto plaatste van zijn gespierde lichaam complimenteerde Dee hem ermee. De toen nog in Assen wonende jongen was nog niet actief bezig op YouTube. Hun eerste ontmoeting vond plaats in augustus 2013.

In mei 2015 bracht Dee haar eerste liedje uit: You! Het kreeg veel media-aandacht en bereikte in korte tijd de nummer 1 positie op iTunes.  In december van dat jaar is ze met een opvolger gekomen: This Christmas. Ze woont nog in Zeist bij haar ouders waar ze tot 2015 ook naar school ging. Ze is niet geslaagd voor haar examen havo.

Dee is geboren op 5 september 1997 en heeft een tweelingzus Nieka en een jonger broertje Quin. Deze Quin is met hulp van Enzo zelf ook serieus bezig met zijn YouTube-kanaal. Inmiddels heeft hij daardoor meer dan 100.000 abonnees weten te bereiken. Hij komt ook geregeld voor in de vlogs van Enzo wat mede zijn populariteit verklaard.

De ouders van Dee willen niet worden gefilmd. Hoewel Enzo veelvuldig in en om het huis van zijn “schoonouders” filmt lukt het hem om ze buiten beeld te houden.

Wat opvalt is dat Enzo echt een familieman is. Opa, oma, broer Milan, broertje Sjen en moeder Irma. Ze komen allemaal uitgebreid in beeld in zijn vlogs. Op 1 persoon na. Zijn vader. En dat begon de kijkers op te vallen. Na ruim een jaar vloggen geeft Enzo dan in een aparte video antwoord op de meest gestelde vraag: Enzo, waar is je vader?

Het blijkt dat de vader en moeder van Enzo en Milan al heel vroeg zijn gescheiden, toen de jongens nog maar een paar jaar oud waren. Niet snel daarna moet de vader van Enzo en Milan hebben aangegeven dat hij zijn kinderen niet meer wilde zien. De broers weten nog steeds niet waarom. Hun achternaam van hun vader, Erkelens, werd vervangen door die van de moeder Knol. De beide broers hebben geen contact met hun vader.

Deze naam Knol is nu een merknaam geworden voor de geboren Drenth, een strijdkreet. Duizenden fans schreeuwen Knolpower. Maar in zijn jeugd werd hij vaak gepest met zijn achternaam. Het gemis van een liefhebbende vader en stiefvaders waarmee hij niet kon opschieten maakte dat Enzo soms erg ongelukkig was. In zijn video “Gescheiden Ouders” zegt hij op een gegeven moment: “Ik wilde niet meer op deze planeet zijn.”

Divimove is het partner netwerk waarbij Enzo Knol aangesloten zit. Divimove is een Duits bedrijf gevestigd in Berlijn en beheert onderhand al meer dan 1600 kanalen op YouTube. Op dit moment heeft het bedrijf 50 werknemers in dienst. Het bedrijf verzorgt de reclames rondom de video’s, beschermt de auteursrechten, brengt YouTubers in contact met verschillende bedrijven en begeleid ze met hun YouTube kanalen.

Eugene Hendrix, een werknemer van Divimove, helpt en begeleid Enzo Knol met zijn kanaal. Eugene is daarom ook vaker te zien in de vlog.

De officiële website van Enzo Knol is knolpower.nl, hier kun je net zoals op deze websiteknolpower merchandise kopen. Daarnaast kun je ook de video’s van zijn kanaal bekijken of stemmen op de poll. De poll is een vraag die vaak gaat over zijn YouTube kanaal of de knolpower texture pack. Op deze vraag kun jij vervolgens je stem uitbrengen. Zo kan Enzo snel en effectief de mening weten van zijn kijkers

Maak jouw eigen website met JouwWeb